גדול ביפנית

כמו אוטיסטים רבים, גיא בן-טוב היה ילד סגור שכמעט לא תיקשר עם הסביבה. עד שנחשף לשפה היפנית – והכל השתנה. הוא למד לבד את השפה, ובשנה הבאה יוכל אפילו לעשות בה בגרות

תמר טרבלסי-חדד
צילום:זהר שחר
מתוך: ידיעות אחרונות 

 את רוב הזמן בכיתה א’ העביר גיא בן-טוב, תלמיד אוטיסט מהקריות, כשהוא מסתתר מתחת לשולחן, מכונס בעצמו ולא מתקשר עם הסביבה. בעשר השנים שעברו מאז נפתחה החומה סביב גיא – דווקא בזכות אהבתו לשפה היפנית.

לאחרונה בישרו אנשי משרד החינוך לגיא, תלמיד כיתה י”א, שבשנה הבאה יוכל להגשים את חלומו ולהיות התלמיד הראשון בישראל שייגש לבחינת בגרות ביפנית בהיקף של יחידת לימוד אחת. אנשי המקצוע שבחנו את גיא התרשמו מאוד מידיעותיו ומכישורי השפה שלו – וכמעט נפלו מהכיסא כשגילה להם שאת הכל למד בעצמו. “אנישמח שנותנים לי להיבחן‭,”‬ אמר גיא, “אני אוהב את השפה, לשמוע שירים ביפנית ולראות סרטי אנימציה ביפנית. הייתי מאוד רוצה לנסוע לשם‭.”‬

 גיא החל את הרומן היפני שלו בצפייה בסדרות אנימציה. לדברי אמו, איילת, זו הייתה אהבה ממבט ראשון – שהפכה לאובססיה של ממש. היא מספרת שבנה יושב מדי יום שעות ארוכות ומתעסק רק ביפנית: הוא צופה בתוכניות, מאזין לחדשות, מעתיק ומתרגם טקסטים – וגם מחפש באינטרנט כל פיסת מידע על ארץ השמש העולה.

 “בהתחלה לא הצלחתי למצוא לגיא מילון עברי-יפני ומצאתי רק מילון אנגלי-יפני‭,”‬ מספרת האם. “הוא לא התעצל ותירגם מיפנית לאנגלית, ואז לעברית. קניתי לו גם מפה של יפן, והוא למד אותה מהר מאוד והחל גם ללמוד על המקומות. אפילו המחשב שלו ביפנית – זה היה תהליך מדהים. אוטיסטים לא מתעניינים במה שקורה סביבם, והיפנית מסייעת לו להיפתח בכלל, ליצור קשר‭.”‬

השפה החדשה גם פתחה את גיא לתחומים נוספים. כשגילה שהמורה לאנגלית בתיכון אורט קריית-מוצקין, שבו הוא לומד, יודע קצת יפנית, נוצר ביניהם קשר מיוחד, וגיא החל להשקיע גם באנגלית. מאז הספיק לגשת לבגרות של שתי יחידות באנגלית ושלוש יחידות במתמטיקה.
 “לפני הבגרות במתמטיקה של גיא חשבתי שאני מתמוטטת מהתרגשות‭,”‬ נזכרת איילת, “אבל בסוף הבחינה הוא אמר ‘היה כיף’ – והצליח. עכשיו כשקיבל אישור להיבחן ביפנית, הכל מתגמד ליד זה. הוא הוכיח שעם רצון ונחישות הוא מושך את כולם אחריו, וגם כאשר קשה לו, הוא לא מוותר‭.” ‬

 מלבד המשפחה, גם בית-הספר, ובייחוד המנהל רמי פורת והמחנך ישראל ברגר, התגייסו כדי לעזור לגיא לגשת לבחינה ביפנית. לאחר שניתן האישור ממשרד החינוך, הם החליטו לבנות לגיא מערכת שיעורים אישית לשנה הבאה – כדי שיוכל לעבור את הבחינה בהצלחה. “אנחנו תופרים לכל תלמיד את החליפה המתאימה לו‭,”‬ סיפר המנהל פורת.

אפילו ראש עיריית קריית-ביאליק, אלי קודורסקי, גאה מאוד בגיא ומדגיש כי בעיניו שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים הוא ערך עליון. “זו גאווה שיש לנו תלמיד כזה‭,”‬ אמר, “שמוכיח שאפשר לכבוש כל פסגה. היכולת המדהימה שלו, הרצון העז והמיקוד במטרה הביאו את בית-הספר להחלטה לממן את שעות לימוד היפנית‭.” ‬

Leave a Reply

captcha *