מומלץ!!! משחק קלפים חדש "גיבורי על אמת"

מתוך: ynet

יוזמה מקורית להגברת מודעות ושילוב חברתי של אנשים עם מוגבלויות, הובילה ליצירת משחקי קופסא עם דמויות גיבורי-על המבוססות על ילדים עם מוגבלות. דני האוטיסט שיכול לשדר תחושות ורגשות דרך העיניים, אורה החירשת שמסוגלת לשמוע הכל וג'וזף הלוקה בתסמונת דאון ויש לו כוחות ריפוי מיוחדים בידיים

"גיבורי על אמת" הוא פרויקט חדשני המשקף נקודת מבט אחרת על אנשים עם מוגבלויות, במטרה לקדם את קבלתם לחברה כשווים וכתורמים בעלי ערך, באמצעות פלטפורמה חדשה וייחודית – משחקי קלפים עם דמויות גיבורי-על המבוססות על ילדים בעלי מוגבלויות.

משחקי הקופסא הייחודיים כוללים: משחק רביעיות, פאזל זוגות ומשחק זיכרון, ומככבים בהם דמויות גיבורים המבוססות על אישיותם ותכונותיהם של ילדים עם מוגבלויות. לכל משחק מצורפת חוברת הסבר לילדים על כל דמות, לקותו ותכונות העל שלו – אלמנטים עמם יכול כל ילד להזדהות.

"למטלידה יש תסמונת דאון אז היא נראית מעט מוזר ומגיבה בצורה שונה מעט לסובב אותה, בטיול משפחצתי לפרו, כושפה מטילדה על ידי מכשף מקומי ומאז היא מסוגלת להפוך לפאצ'מאק – אל מקומי בעל  כוחות-על חזקים במיוחד", מפורט בחוברת ההנחיות של משחק הרביעיות בו מוצגים הגיבורים.

פרט למטילדה מככבים בסדרת גיבורי על אמת גם משה, אוטיסט בן שמונה שחי לו בעולם דמיוני בו הוא גיבור על שעף בשמיים ועוזר לכולם, גוז'ף הלוקה בתסמונת דאון שנולד עם כוחות ריפוי מיוחדים בכפות ידיו, תמר הלוקה בפיגור קל אך קרני אור היוצאות מכפות ידיה יכולות לגרום לחפצים וחיות לזוז ממקומן, מקס העיוור מלידה המסוגל באמצעות כוח מיוחד להתמצא בסביבתו באמצעות הדי קול, דני האוטיסט המשדר תחושות ורגשות דרך העיניים ואורה החירשת המצליחה לשמוע גם מה שילדים "רגילים" לא מצליחים.

לטפל בבעיה מגיל צעיר

המשחקים נועדו לקרב תודעתית בין ילדים רגילים לבעלי צרכים מיוחדים, מתוך הבנה שהללו כמעט אינם פוגשים בחייהם את האוכלוסיות המיוחדות ונשענים בהרבה על דעותיהם של אחרים, מה שמהווה קרקע פורייה לבורות ודעות קדומות בבגרותם. קהל המטרה נבחר מתוך רצון לטפל בבעיה מגיל צעיר, שם טמון פוטנציאל שינוי גדול יותר. המשחקים מהווים גורם מתווך הנוגע לראשונה בנושא רציני בזווית חווייתית וקלילה יותר.

מספר גורמים חברו יחדיו ליצירת הפרויקט – קבוצת פישמן, הפועלת לשילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה בישראל ולקידומם, צבע טרי – היריד לאמנות עכשווית, תל אביב, בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים וארגון "ערוץ המעורבות של ynet הביא להקמת הפרויקט "ראיון מיוחד" במסגרתו הפכו אפרת דותן ומתנאל ביטון לכתבים בעלי הצרכים המיוחדים הראשונים בישראל.

פרויקט "גיברי על אמת" נוצר בעקבות היכרות של סטודנטים בבצלאל עם ילדי שלוה. במסגרת קורס אקדמי בהנחיית אמן הקומיקס אורי פינק ומעצב המוצר ירון לובטון, יצרו הסטודנטים דמויות קומיקס שונות על בסיס היכרותם עם הילדים.

בישראל חיים יותר ממיליון וחצי אנשים עם מוגבלות שונות המהווים כחמישית מהחברה הישראלית – כ 20% מתוכם ילדים. למעלה מ-300,000, יותר מ 13% מכלל הילדים בישראל, זקוקים לטיפול קבוע ומתמשך, והם תלויים במעגל תמיכה משפחתי וקהילתי חם ואוהב המקיף מאות אלפי אנשים מכל קשת האוכלוסייה במדינה, המעניקים להם תשומת לב מתמדת ודאגה יומיומית.

שעורי המוגבלות בקרב ילדים גבוהים יותר אצל בנים יחסית לבנות ובולטים יותר בגילאי

בית הספר היסודי. תחום המוגבלויות השכיח ביותר הוא לקויות למידה והתנהגות, ולאחר מכן מחלות כרוניות, ומוגבלות פיזית, חושית ושכלית, כשלחלק גדול מהילדים יש מוגבלות ביותר מתחום אחד.

ילדים אלה צפויים עם התבגרותם להתמודד עם הפערים המאפיינים את האנשים עם מוגבלויות בישראל לעומת כלל הציבור, בכל תחומי החיים – השכלה, דיור, תעסוקה, הכנסה ונגישות. זאת בנוסף להדרה חברתית, היעדר אדם קרוב שניתן לסמוך עליו בשעת מצוקה וחירום ותחושת בדידות.

באמצעות פרויקט "גיבורי על אמת" מבקשים הגורמים שחברו ליצירתו להוקיר את הילדים המיוחדים ואת בני משפחותיהם, ולהעלות על נס את מאמציהם, למרות הקשיים ובזכות תכונותיהם יוצאות הדופן, להשתלב כשווים וכתורמים בעלי ערך לחברה הישראלית. רציונאל הפעילות נסמך על ההבנה שפחד ורתיעה הם תוצר של חוסר היכרות.