משה רשקס – איש החזון והמעשה

מאת: אברהם תשובה

תנועת אומ"ץ תעניק השבוע (ביום ד) אותות ועיטורים לאנשי מופת בספורט הישראלי.
בין כלות וחתני מקבלי אות הספורט לשנת 2014 נכללים אישים מתחומי הספורט השונים ובכללם הכדורגל, הכדורסל, הטניס , השחיה ועוד.
עיטורי כבוד מטעם יו"ר הנהלת התנועה יוענקו ליעל ארד, אלונה ברקת ויו"ר מרכז הספורט של אילן ברמת גן מר משה רשקס.
בנימוקי ועדת הבחירה נכתב בן היתר:
מדי שנה נולדים בארץ אלפי ילדים נכים חסרי ישע בעלי מוגבלויות חמורות ברמות שונות בגופם שנמנע מהם לתפקד כבני גילם, וככל שהם מתבגרים בעיותיהם הולכות ומחמירות ויש לכך השלכות מרחיקות לכת בתפקוד היומיומי ובבריאות הנפשית.
ארגון איל"ן, שהציב לו כמטרה לטפל בילדים ובני נוער אומללים אלה, עושה עבודה למופת בתחום זה שזוכה להוקרה רבה.
גולת הכותרת של פעילות זו היא הפעלתו של מרכז הספורט השיקומי ברמת גן, הראשון מסוגו בארץ.
המועדון הוקם בשנת 1960 כמועדון ספורט קטן ע"ש סם ובלה ספיבק ז"ל, ומאז התפתח במהירות והפך למרכז רב היקף, שכיום מתאמנים בו כאלפיים בעלי מוגבלויות פיזיות, רובם ילדים ובני נוער ומשמש כאחד המרכזים העולמיים החשובים העוסקים בפיתוח וקידום ספורט הנכים בארץ ובעולם, וממנו יצאו אלופי עולם ואלופים פראלימפיים בספורט הנכים.
היה צורך באדם בעל חזון , הכרה עמוקה, יכולת ארגון, רמה מוסרית גבוהה ורגישות רבה כדי להקים את המועדון יש מאין, להפעיל אותו ולגייס כספים מתורמים בארץ ובחו"ל לפיתוחו ואחזקתו השוטפת.
אדם כזה נמצא בדמותו של משה רשקס, הרוח החיה של המועדון שמלווה את בית ספיבק למעלה מיובל שנים.
רשקס נולד בביאליסטוק, פולין, בכ"ח בסיון תרפ"ח, 16 ביוני 1928. עלה ארצה ב-1931. בנערותו נעשה חבר ב"הגנה" והשתתף בפעולות צבאיות מובהקות. בין היתר נטל חלק בהתקפה על הרדאר בחיפה. עבד תחילה כפועל-אריגה. לאחר ייפצעו בצה"ל נבחר ליו"ר ארגון "ארגון נכי צה"ל' וכיהן במקביל עורך הירחון "החייל המשוחרר" (1952־1959). בעיתון זה החל את פרסומו הספרותי.
ספרו הראשון "ימים של עופרת" על מלחמת העצמאות זכה לביקורת חיובית ולתפוצה רבה.
כך גם ספרו האחרון " הנידונים תהילה" שסוקר בהרחבה את מאבקם של הספורטאים הנכים להכרה ציבורית בארץ ולהישגים חסרי תקדים באולימפיאדות בחו"ל.
רשקס לא הסתפק בכתיבה לשמה ופעל ללא לאות לקיים בארץ את המשחקים הפראלימפיים שנערכו ב-1968 ותחרויות בי"ל נוספות.
במסגרת תפקידו כמנכ"ל מרכז הספורט, הצליח משה רשקס לגייס תרומות ולהפוך את המועדון למרכז בעל מוניטין ושם בינלאומי המשמש דוגמא למדינות רבות.
לאחר סיום תפקידו כמנכ"ל, לפני שלוש שנים, נתמנה רשקס ליו"ר פעיל בהתנדבות של המרכז.
ראו לציין שלאורך כל השנים לא נתנו לרשקס מנוח השחיתות הציבורית הגואה והעוולות החברתיות הרבות והוא הצטרף לאומ"ץ ותרם מכספו לתנועה.
על תרומתו הרבה לפיתוח ספורט הנכים בארץ ולהצלחתם של הספורטאים הישראלים הנכים בחו"ל, על גישתו האנושית יוצאת הדופן כלפי ציבור הנכים והמוגבלים, ועל האכפתיות שלו לטוהר המידות במדינה, יוענק למשה רשקס עיטור כבוד מטעם יו"ר הנהלת אומ"ץ.
כמי שקיבל ממשה רשקס את העידוד, הדחיפה והליווי הקפדני בפרסום כתבות על הישגי הספורטאים הנכים, אני מברך ומצדיע לו על קבלת עיטור הכבוד.

משה רשקס יושב ראש הנהלת מרכז הספורט אילן ברמת גן

Leave a Reply

captcha *